2005 yılında kano yaparken ucunu gördüğüm kayaya yakından bakmak için bir dinlenme gününde yola koyulduk. Maurits(Van Den Bosch Kaag) ve ben Olimpos cennet sektörün önünden geçerek ormana daldık. İki saat yürüdükten sonra, bir türlü yaklaşamadığımız kayaya karşı hayal kırıklığımız gittikçe artmaya başlamıştı. Sağ tarafta dev duvarlar sol tarafta yüz metrelik erozyonlu toprak, sık ormanlık alanlar geçsek de, hedefimiz denizden gördüğümüz o mağaraydı.

İki saat yürüdükten sonra mağaranın tam altındaki deniz kıyısına ulaştık. Daha 200-300 metrelik dik bir yol görünüyordu Yanımızda tırmanış malzemesi olmadığından birçok IV- V derece zorluğunda yerleri ipsiz olarak, hedefe kitlenmiş şekilde tırmanıyorduk. 3 saat süren bu yürüyüş sonunda yüksekliği 60-70 metre civarında olan, 10 metrelik tavanlara sahip, yekpare dev sarkıtların bulunduğu muhteşem mağaraya ulaştık.

Her şey inanılmaz büyük ve uzaktı. Bu zahmete hiç kimse katlanamazdı. Mağarayı hafızamızdaki güzel bir hayal olarak geride bırakarak Olimpos'a geri döndük.

Bundan 3 yıl sonra arkadaşlara göstermek için tekrar bir çıkartma yaptık mağaraya. Tafa(Mustafa Kalaycı) Sinan(Demirtaş) Maurits(Van Den Bosch Kaag) ve ben...

Toplamda 2.5 saatlik yürüyüş ve ufak tırmanışlarla mağaraya ulaştık. Herkesdeki tepki aynıydı, “Muhteşem fakat çok uzak…”

Fazla seyahat imkânı ve dünyadaki tırmanış bölgelerini görme şansımız olmadığından, yabancı tırmanıcılara sorarak bilgi almaya çalışıyordum. 2009 yılında Avusturyalı bir tırmanıcıya mağaradan bahsettim. O da dünyada böyle birçok bölgenin olduğunu söyledi. Örnek olarak da Kalymnos ve Sardunya adasından bahsetti. Bize destek olsun diye de 50 bolt hediye etti. Bu motivasyonla Tafa ve ben ilk rota için tekneye bindik. 10 dakikalık yolculuktan sonra tekneden inip dik bir patikadan 30 kg ağırlığında çantalarla mağaraya doğru yürüdük ve 30 metrelik sabit bir hat kurduk. Buradan mağaraya ulaşarak ilk rotayı açtık. Robinson ve Cuma, Zorluk IX-...

Hala kafamda birçok soru işareti vardı. Bu kadar yola rağmen birileri bu bölgeye gelir mi yoksa bu kadar malzeme, boltlar, yapıştırıcılar ve emek boşuna mıydı? Bütün bunlara rağmen iki defa daha geldik. Deniz(Erdoğmuş), Mümin(Karabaş) ve Sinan(Demirtaş) toplamda 4 rota açtık. Daha sonra dünyada birçok bölgede rotalar açan tecrübeli tırmanıcı İsviçreli Michel Piola fotoğrafları gördükten sonra beğenerek bölgeye geldi. “Büyüleyici bir yer” cevabıyla kolları sıvadı. Michel Piola, bölgeye tekne ile ulaşımın ve biraz izole olmasının Madagaskar adasını hatırlattığını söyledi ve Madagaskar’da buna benzer birçok bölge olduğunu söyleyerek bizi mağaraya karşı motive etti.

İlk önce mağaraya ulaşan dikey sabit hatları yatay hale getirerek, patika yaptık. Daha sonra rotaları açmaya başladık. Bir hafta boyunca nerdeyse her gün, Metin(Yılmaz), Tafa, Güneş(Ergüden), Michel, Kadirin Ağaç Evleri aktivite ofisinden Emre ve Engin, Kaptan Yıldırım ile bize eklenen Fransız rehber Fabien ile birlikte rotaları açmak için çalıştık. Her gün inşaat işçileri gibi sabah yediden akşam saat dokuza kadar rota açıp, temizleyip, tırmanış yaptık. Bir gün çarşaf gibi denizde yola çıkıp sonrasında dev dalgalar, muson yağmurları ve şimşekler eşliğinde geri dönmek zorunda kaldık. Tekne ceviz kabuğu gibi sallanırken can yeleklerini kendimize değil çantalara bağlayarak değerli tırmanış malzemelerini kurtarma peşindeydik.

Ceneviz mağarası fırtınada da testlerden geçmişti.

Toplamda 16 rota açıldı 3 tanesi hariç hepsi yapıştırma boltlarla hazırlandı. Yürümeyi ve macerayı seven tırmanıcılara iyi tırmanışlar.

İyi eğlenceler

Öztürk Kayıkçı - İletişim: ozzzturk[at]hotmail.com

1- Çirkin Kral- 6a
2- Kaptan Michel 6b
3- Far Side of the World (proje)
4- Master Commander 6a
10- Meme Ucuları 6c+
11- Kobra 7b
12- Robinson cuma 7b+
13- High way to hell (proje)
14- Fırtına (proje)
15- Fast 7a+
16- Furious 7c
17- Mocking bird 6c+

Önemli notlar

1- Tekne kiralamak için Kadirin Ağaç Evleri’ndeki aktivite ofisine danışabilirsiniz. 4-5 kişi bulabilirseniz tekne fiyatı daha da ucuzlar.(Olimpos'ta bir bira fiyatı 5-7 TL civarındadır. İki bira az içerek buraya ulaşabilirsiniz.)

2- Bölgede su bulunmamaktadır, lütfen suyunuzu yeteri kadar alın.

3- Bölge saat 11 den sonra gölgedir.

4- Tekneden indikten sonra babaları takip edip dik bir patikadan yukarı 100metre kadar ilerledikten sonra, sabit hatlarla yukarı çıkılıyor. Sabit hatta iki perlon ve iki karabinayla girip düğüm noktasında birini takıp diğerini çıkartarak ilerleyebilirsiniz bakınız. Bu teknik için petzl.com adresini inceleyebilirsiniz.

5- İnişte sabit hattın başında çift boltlu iniş istasyonu var 70 metrelik iple inebilirsiniz.

6- Sektör yürümeyi sevmeyen spor tırmanıcılara göre değil, burayı Geyikbayırı gibi düşünmeyin. Tekneden indikten sonra hızınıza göre 20 - 30 dakika arası yürüyüş vardır.

Yardımları ve emeklerinden dolayı;

Michel Piola, Kadir Kaya, Metin Yılmaz, Güneş Ergüden, Mustafa Kalaycı(tafa), Kadirin Ağaç Evleri aktivite ofisine ve Kaptan Yıldırıy'a teşekkür ederim.

Editör Notu: Özellikle bölgeye yaklaşım ile ilgili daha detaylı bilgiyi, Öztürk Kayıkçı'nın "Antalya Kaya Tırmanış Rehberi" eserinin üçüncü baskısında 136. ve 137. sayfalarda bulabilirsiniz.